Om du är ansluten till en internetbank kan du betala dina fakturor från Eda kommun som e-faktura. Det är ett enkelt, du slipper pappersfaktura och tjänsten är kostnadsfri.
Här nedan hittar du svar på de vanligaste frågorna om e-faktura.
Vad är en e-faktura?
Det är en elektronisk faktura som skickas till dig via din Internetbank, där fakturan går att titta på elektroniskt.
Hur anmäler jag mig till e-faktura?
Via din Internetbank letar du upp listan över de företag som är anslutna till elektronisk faktura. Sök på Eda kommun och fyll sedan i anmälningsformuläret. Anmälan kan även göras då du betalar en pappersfaktura via din internetbank. Ett erbjudande om att få e-faktura från Eda kommun kommer upp efter du betalt fakturan.
Kan jag betala någon annans e-faktura via min Internetbank (t.ex. make/makas faktura)?
Ja, du fyller i både dina och din make/makas uppgifter på anmälningsformuläret.
Hur avanmäler jag mig från e-faktura?
Via din Internetbank letar du upp avanmälan för e-faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.
Hur vet jag att jag fått en e-faktura till min Internetbank?
Du måste regelbundet kontrollera hos din Internetbank om du har några e-fakturor som har kommit in för betalning. Vissa banker erbjuder även sms och mailtjänster för att få information om att man fått ny e-faktura.
Får jag pappersfaktura?
Nej, när du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura från Eda kommun.
Vilken information får jag på e-fakturan?
E-fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.
Hur betalar jag fakturan?
Alla uppgifter såsom OCR-nummer, belopp och förfallodag finns redan registrerade i fakturan. Du anger bara vilket bankkonto du vill betala från och signerar som vanligt. När din elektroniska faktura är betald lagras den i din Internetbank.
När betalas en e-faktura?
När du har godkänt din e-faktura hos din Internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.
När får jag e-fakturan?
E-fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.
Vad händer om jag missar att betala?
Om du missar att betala din e-faktura utgår ingen betalningspåminnelse och Eda kommuns fordran hanteras därefter av Visma. En betalningspåminnelse skickas aldrig elektroniskt.
Vad händer om jag byter bank?
Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura från Eda kommun.
Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?
Har du frågor om betalningen, kontakta din Internetbank. Har du frågor om innehållet i fakturan kontakta den referens som finns angiven på fakturan.