Som leverantör till Eda kommun kan du effektivisera både din egen och kommunens fakturahanteringsprocess genom att skicka elektroniska fakturor till oss.
Lagkrav.
Från den 1 april 2019 är det lag på att alla inköp i offentlig sektor ska faktureras med e-faktura. Därför vill vi att alla fakturor från er skickas som e-faktura snarast.
Observera att det handlar om e-faktura och inte faktura per mejl eller PDF. Vi har sett till att det finns enkla metoder och tjänster att tillgå för er, oavsett storlek på bolag eller tekniska förutsättningar. I upphandlingar kräver vi e-fakturor från våra leverantörer.
Hur går man tillväga?
Det är lätt att komma igång med e-fakturor. Kontakta vår samarbetspartner InExchange på telefon 0500-44 63 60 eller info@inexchange.se, eller gå in på www.inexchange.se/e-faktura för att få reda på hur ni enklast skickar e-fakturor till oss. InExchange har allt från webbregistrering av e-fakturor till lösningar för att skicka e-fakturor direkt från ert affärssystem.
Skickar ni redan e-fakturor till andra kunder, kontakta er befintliga samarbetspartner för att lägga till Eda kommun via InExchange.
Eda kommun använder i första hand standarden Svefaktura men vi tar även emot e-fakturor i PEPPOL nätverket
GLN-nummer: 7350036161002
PEPPOL-ID:0007:2120001769
Registrera faktura via web
Eda kommun erbjuder er som inte har ett affärssystem eller bokföringsprogram att kostnadsfritt registrera 100 fakturor per år via vår fakturaportal. För att kunna registrera en faktura via vår portal krävs ett konto (inloggning), en anslutning till Eda kommun och att du anger en korrekt referenskod i fältet Ert referensnummer. Ett konto kan enkelt registreras via länken till fakturaportalen.
Läs mer på InExchanges webbplats
Referens
Det är obligatoriskt att på fakturan ange en referenskod på 6 tecken. Eda kommuns referenser består av bokstäverna EK+ 4 siffror, EKXXXX.
I fältet där referens ifylles får endast referenskoden fyllas i och inget annat får läggas till såsom namn eller mellanslag mellan bokstäver och siffror. Koden ska uppges av kommunens beställare vid köptillfället.
Endast en referenskod per faktura får förekomma, kommunen godtar inte samlingsfakturor.