Den 1 januari 2023 ändrades lagen (2006:412) om allmänna vattentjänster (LAV). I § 6a LAV anges krav på att alla kommuner ska ha en vattentjänstplan som visar:
- Hur kommunen långsiktigt planerar för att tillgodose behovet av allmänna vattentjänster.
- Vilka åtgärder som ska vidtas för att den allmänna VA-anläggningen ska fungera vid skyfall.
Kommunen ska samråda med berörda fastighetsägare och myndigheter samt ställa ut förslaget till granskning innan den antars och ta hänsyn till de synpunkter som framkommer vid samrådet och granskningen.
Samråd ägde rum rum enligt 6 c §, Lag om allmänna vattentjänster (2022:1249) för Eda kommuns Vattentjänstplan mellan den 10e januari t.o.m. den 14e februari 2024.Graskningshandlingar med tillhörande samrådsredogörelse var tillgägliga för granskning mellan 12 juni och 5 augusti 2024.
Kommunfullmäktige beslutar om antagande av vattentjänstplanen och planen ska prövas vart fjärde år.
Planperioden för vattentjänstplanen är tolv år från beslutsdatum.