100 trappsteg

Person som går i trappa

DU ÄR VÄRDEFULL - TA TRAPPAN!

Vi uppmanar alla att gå minst 100 trappsteg varje dag, resten av livet för att få bättre kondition, bli starkare och må bättre.

”Att gå i trappor är ett fantastiskt sätt att förbättra hälsan. Du får både en pulsökning och du tränar kroppens absolut största muskler – lår och rumpa. Och vi vet idag att alla våra vanliga folkhälsoproblem kan förebyggas med fysisk aktivitet. Trappor finns dessutom överallt, det kostar inget att gå i dem och du behöver ingen särskild utrustning. Det handlar bara om att glömma hissen och hålla utkik efter trappan!”

Mai-Lis Hellénius, professor i hälsa och livsstil vid Karolinska Institutet. 

DU ÄR VÄRDEFULL - GÖR 100 TAG!

Vi uppmanar alla som sitter i rullstol att varje dag göra minst 100 tag på drivningarna i en lätt uppförsbacke för att få bättre kondition, bli starkare och må bättre. Vår ambassadör för 100 tag är Niclas Rodhborn, som spelat i landslaget i rullstolstennis i 22 år och numera är förbundskapten.

TRAPPANS DAG 22 SEPTEMBER

Tisdagen den 22 september arrangeras Trappans dag i samarbete med Suicide Zero, Karolinska institutet, Hjärt-Lungfonden och Generation Pep.

På grund av covid-19 kommer Trappans dag 2020 att bli ett helt digitalt event på två timmar som kan följas både på TV och i sociala medier.

Läs mer på 100 trappstegs webbplats 100trappsteg.se

2020-09-10